Nordic Wear kommer ut som homofober och ännu värre

Nordic Wear kommer ut som homofober och ännu värre  

Jag tror vi är många som blev upprörda, när vi såg att det till synes helt vanliga klädmärket Nordic Wear kom ut som homofober. Varför kallar jag dom homofober?, jo därför att Nordic Wear publicerade en bild på sin facebook page med texten ”Tyvärr säljer vi inte paraplyer. Men hade vi gjort det, hade de fungerat såhär!” sedan är det en bild på hur ”kärnfamiljen” skyddas med regnbågen av ett paraply. När jag först såg bilden så hoppades jag på att det var ett mycket omoget och osmakligt skämt, tyvärr så verkar inte det vara fallet.

Ser i skrivande stund att Nordic Wear tagit ner bilden då de har fått motta dödshot. Jag är emot alla typer av hot och trakasserande kommentarer.

Det är bra att Nordic Wear tagit bort bilden, men skadan är redan skedd.

Jag har aldrig handlat av Nordic Wear och kommer aldrig att göra det.

 

 

IMG_0831

 

 

Att företag kan vara så öppet homofobiska och hatiska upprör och sårar mig djupt. Jag känner mig faktiskt kränkt av det här företaget, och det tror jag det är fler som gör. Samtidigt så känns det bra att det är flera som reagerat och sagt ifrån när bilden kom upp. Som många av er vet så är jag öppet homosexuell dessutom är jag mörkhyad. Jag har fått utstå hat på grund av min sexuella läggning, hudfärg och min politiska åsikt.

Jag trodde vi hade kommit längre i Sverige och att våra näringsidkare inte propagerar för homofobi.

Varför är inte jag lika mycket värd bara för att jag är man och gillar män?

Vill vi leva i ett land där vi tolererar att företag är öppet homofobiska?

Eller vill vi leva i ett land där alla människor är accepterade för den man är?

För mig är valet enkelt och det hoppas jag att det är för er också.

Jag riktar mig nu till er som driver Nordic Wear, jag tycker det vore lämpligt att ni offentligt ber om ursäkt för bilden. För jag tycker inte att det är ett acceptabelt handlande om man ska framstå som ett seriöst företag.

När jag såg bilden och när jag hade samlat mina känslor så tänkte jag”det blir inte mycket värre än såhär”, Tyvärr så hade jag fel.

Jag gjorde lite efterforskningar om företaget Nordic Wear och på deras egna hemsida kan man läsa följande

Nordic Wear är en växande återförsäljare av kända märken med fokus på märken som Thor Steinar. Vi värderar kundnöjdheten högt och för att kunder ska känna sig trygga kan du alltid kontakta oss om du har några problem”

När jag sedan kontrollerar vad Thor Steinar är för märke blir jag väldigt chockad, arg och ledsen.

Så om vi lägger fokus på märket Thor Steinar så hittar vi något intressant.

Tyvärr är det inte bara intressant det är skrämmande, obehagligt och enligt mig väldigt ofräscht.

Utdrag från wikipedia sidan om Thor Steinar:  (https://sv.wikipedia.org/wiki/Thor_Steinar )

Thor Steinar är ett tyskt klädmärke som är registrerat som ett varumärke av Axel Kopelke i oktober 2002. Märket tillverkas av företaget MediaTex Gmbh som har sitt säte i Mittenwalde söder om Berlin och ägs av International Brands General Tradig i Dubai,Förenade Arabemiraten. Det är framförallt känt genom sin association med högerextrema rörelser i Tyskland”

”Märkets ursprungliga logotyp bestod av en kombination av runorna tiwas och sowilo, vilket ledde till en kontrovers och gjorde att den klassades som olaglig, med hänvisning till att man i symbolen kunde finna twå sowoilorrunor som då kunde tydas som symbolen för Nazitysklands ökända specialförband Waffen SS. Detta förbud hävdes dock 2008 då företaget bytte logotyp.”

”Thor Steinar har i Tyskland kommit att i hög grad förknippas med nynazism, då det ofta används av högerextrema och nynazister. Detta har bland annat fått fotbollsklubbarna Hertha Berlin och FC St. Pauli att förbjuda användandet av deras produkter på sina arenor”

”Märket är enligt parlamentets ordningsregler förbjudet att bära i flera  parlamentariska församlingar i Tyskland. Högerextrema NPDs ledamöter har dykt upp klädda i kläderna i parlamentet”.

I Sverige har det varit ett fall där en känd SD politiker Robert Stenkvist bar en Thor Steinar keps i almedalen 2014, enligt uppgifter från almedalen (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19157321.ab)

Att ett företag i Sverige som säljer kläder är öppet homofobiska är väldigt illa, vad som är värre att man säljer ett märke med så tydliga kopplingar till högerextremism och nazism.

Enligt mig så är det för ett seriöst klädföretag fullständigt oacceptabelt att sälja kläder som de från Thor Steinar och andra märken med tydliga kopplingar till nazism.

Jag uppmanar er i bolaget Nordic Wear att tydligt och offentligt ta avstånd från nazism,nynazism, högerextremism och gamla nazityskland.

Vidare kräver jag att ni ber om ursäkt offentligt till alla HBTQ-person och de som känner sig kränkta av bilden ni publicerade. 

Dessutom så vill jag att ni slutar sälja produkter av märket Thor Steinar omgående. 

Och till alla er andra så uppmanar jag er att göra som jag, bojkotta Nordic Wear och Thor Steinar. 

Tack på förhand!

den 14 juli 2015

Alexander M. Bengtsson 

24 thoughts on “Nordic Wear kommer ut som homofober och ännu värre

  1. Ja du. Vissa avskyr kärnfamiljen, andra gillar den. (och försvarar den, ibland ytterst tamt, såsom med en liten bild) Ja det är ju fruktansvärt?

    Vad sägs om att de ber om ursäkt för sin fullständigt harmlösa när ”homorörelsen” ber om ursäkt för företeelser som ”heterohatets dag”? (inte riktigt lika harmlöst)

    Uppenbarligen betyder ”tolerans” (och alla de där andra flosklerna) att alla måste tycka på ett enda sätt, stödja en enda sak och agera på ett enda sätt.

  2. Martin, du har alltså ingen förståelse för att människor inte tolererar att ett företag offentligt kränker en folkgrupp? Skulle du vara helt okej med att bensinmackar går ut och gör reklam med att de inte anser alla som röstat på ett visst parti inte vara lika välkomna?

  3. Hela Nordic Ware grejen var säkert bara ett försök att öka medvetenheten om företaget. Visst de kanske förlorar en del kunder men jag misstänker att det flesta endå aldrig skulle handla där då företaget sen tidigare har tydliga nazistiska kopplingar. Sen tvivlar jag på att de fått dödshot och än mindre att det isåfall skulle vara anledningen att ta bort bilden. Det baserar jag på att om de har någon gnutta sunt förnutf så förstod de att något sånt där skulle hända och de gick även ut med att de inte skulle vika sig för ”homofaschisterna”. Jag gissar att någon samarbetspartner må vara webbhotell, betalningstjänster eller leverantörer krävt det. Dödshot eller hot om våld fanns det inte bland kommentarerna så har svårt att se att de skulle kommit in så många.

    Tycker även det är intressant att yttrandefriheten påtalas ge dem rätt att ta ställning. Samtidigt som deras facebook-sida moderarades något enorm för att ta bort alla kritiserande kommentarer efter att bilden tagits bort.

  4. Vilken folkgrupp är det som kränks? och vad är isf. definitionen av folkgrupp?

  5. HBTQ-personer. Definitionen av folkgrupp är en grupp folk. Kan särskiljas av ras, hudfärg, nationellt, tro, sexuell läggning och säkert några till.

  6. Bra skrivet. Helt sjukt att man som företag kan vara så öppet homofobiska, men vad kan man förvänta sig av ett företag som representerar det tyska klädmärket som inte ens är värt att nämna vid namn.

    En anna sak som är lite skrämmande är alla de personer som skrev på deras hemsida idag och sa att de skulle bojkotta märket pga bilden. Jag hoppas snarare att de bojkottar pga va märket är starkt förknippat med…..

    Bra att du står på dig…..!

  7. ERIK,

    Menar du som när skokedjan Brandos gick ut och sa att alla kunder var välkomna förutom de som röstat på SD? Men jag antar att du tycker att det var ok för att det bara var SD (22.1% Sentio juni 2015) och deras väljare det handlade om den gången?
    Som vanligt, öppenhet och tolerans gäller bara för de som tänker och tycker ”rätt”…

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article2478817.ece

    Sedan kan man ju fråga sig när HBTQ-rörelsen blev en folkgrupp, för jag misstänker att det är den du syftar på?
    Hur har Sverige kunnat bli ett så sjukt land?

  8. ”Martin, du har alltså ingen förståelse för att människor inte tolererar att ett företag offentligt kränker en folkgrupp?” -erik

    Är det bara denna ”folkgrupp” (läggning är inte folkgrupp) som kan bli kränkt då? Jag tog upp något som rent objektivt får kallas långt värre hets isf, men det är genomgående bara VISSA man inte får ”kränka”? Eller man kanske skall säga att det bara är genomgående vissa grupper där ”kränkningar” resulterar i hysteri, krav på straff & censur samt en flod av hotelser, inklusive dödshot?

    ”HBTQ-personer. Definitionen av folkgrupp är en grupp folk. Kan särskiljas av ras, hudfärg, nationellt, tro, sexuell läggning och säkert några till.” -erik

    ”Ras”? Är du rasist eller? Finns väl bara en ras, rasen människa? Eller gäller det bara när man pratar om svenskar och vita?

    Och vad gäller hela saken med det ”tyska klädesmärket”.. ni är medvetna om att företaget som sådant inte är nazistiskt på något enda vis? Kopplingen består bara i att många nazister gillar kläderna: det är då klädmärkets fel? Nej man får anta att ni inte är det. Eller är det en princip vi bör gå efter kanske – så att om nazister också föredrar en viss kaffesort tex, så bör företaget som säljer den straffas för det?

  9. Nej, varför antar du att jag tycker det är okej att folk diskrimineras pga hur de röstar? Det var ju precis det jag försökte exemplifiera att det inte är okej. Den händelsen skulle väl på sätt o viss gå att jämföras med Nordic Wear. Jag tycker ingen diskriminering eller kränkning är okej. Även om det är något man födds med och ej kan påverka eller om det är ens lagliga rätt att välja. Öppenhet och tolerans som du nämner är viktigt. Men man ska inte behöva tolerera vad som helst som sagt. Nu var det inte svart på vitt att alla som kommenterade negativt var anit-kärnfamiljen elle så. Utan troligen kände sig vissa personer kränka av bilden då det illustrerade att endast hetropersoner accepteras som en familj.

  10. Men Erik, du tog ju själv upp problematiken med att det inte vore ok om en bensinmack gick ut och sa att alla som röstat si eller så inte var välkomna att tanka hos dem. Och i inlägget ovan så förtydligade du det åter igen.

    Vart var du och hela twittereliten när Brandos gjorde just det?
    Då var det inte en käft bland de ”rättänkande” som tyckte det var fel, ingen storm på twitterhavet då inte…
    Det är det som är hela poängen!

    Åsiktskorridoren är smal och är en klubb för inbördesbeundran.

    Det är totalt sjukt!

    Ser man inte att åsiktsfriheten och yttrandefriheten är på väg ner i toaletten i dagens Sverige så är man fasiken både blind och döv.

    Öppenheten, tålamodet, åsiktsfriheten samt yttrandefriheten gäller bara om man tycker rätt!

    Nu har tydligen Nordic Wears personal fått motta dödshot, så att butiken har valt att radera inlägget på Facebooksidan. Beviset på att yttrandefriheten inte är lika för alla..

    http://avpixlat.info/2015/07/14/kladbutik-dodshotad-efter-stallningstagande-for-karnfamiljen/

    Och inte ett ljud i vanlig media, utan det är bara ”hat-siten” som uppmärksammar det.
    För det god hatet, de goda mordhoten samt det goda näthatet räknas ju inte vanlig media.
    Och när det kommer fram obekväma uppgifter som att han som ville skära av någon SVT/SR-kvinnas bröst och steka de i smör, inte visade sig vara en Sverigedemokrat som det först anspelades på, utan en kraftigt pigmenterad yngre herre från socialdemokraterna så tystades hela affären genast ned. Efter den fadäsen dog hela diskussionen om näthat ut nästan helt.

    Det passade inte in i agendan. Det är ju där hela problemet är!

    Samhällsproblemen granskas inte objektivt i mainstream media, gjorde de det, samt att de äldre partierna adresserade och tog tag i problemen så skulle inte Sverigedemokraterna existera överhuvudtaget.

  11. ”Utan troligen kände sig vissa personer kränka av bilden då det illustrerade att endast hetropersoner accepteras som en familj.”

    Självklart kommer en bild till försvar av kärnfamiljen illustrera just en kärnfamilj. Det borde du väl ändå förstå? Och enligt din egen logik – borde heterosexuella bli kränkta av en bild som bara visar två homosexuella och inte också två heterosexuella, känna sig exkluderade? Du läser in saker och har, som ni alltid brukar ha, en dubbel standard.

  12. Självklart kommer inte NW att ta avstånd från nazismen, de är ju nassar och säljer nassemärket Thor Steinar.

  13. ”Självklart kommer en bild till försvar av kärnfamiljen illustrera just en kärnfamilj. Det borde du väl ändå förstå? Och enligt din egen logik – borde heterosexuella bli kränkta av en bild som bara visar två homosexuella och inte också två heterosexuella, känna sig exkluderade? Du läser in saker och har, som ni alltid brukar ha, en dubbel standard.”

    Trodde jag var tydlig med att det inte spelar någon roll vad det är för konstellation av familj som står under paraplyet. Det som kan anses kränkande av många är själva paraplyet som stöter bort icke heterosexuella personer. Det skulle kunna vara tomt under paraplyet och fortfarande väldigt osmakligt enligt mig.

    Händelsen med Brandos har jag inte hört tallas om innan men jag trodde jag var tydlig med att jag även tycker att det var fel. Jag följer inte nyhetssidor så värst och upptäckte bara denna händelse då det kom upp i mitt fb-flöde.

    ”Du läser in saker och har, som ni alltid brukar ha, en dubbel standard.”
    Jag ser inte var jag haft en dubbelstandard. Tycker jag varit tydlig med att jag inte tycker någon form av kränkning eller diskriminering är rätt. Det som kan misstolkas som dubbelstandard är att jag inte tolererar nazism, men det är ju endast sunt.
    Jag är för övrigt en vit svensk heterosexuell man som inte röstar på vänstern.

    Yttrandefrihet är ju också ett ganska intressant ord. Folk verkar tro att man har rätt och säga precis vad som helst utan att någon säger emot eller förbjuder det. För det första innefattar yttrandefriheten bland annat inte kränkningar. För det andra gäller yttrandefriheten endast att myndigheter inte får kontrollera eller censurera yttranden. Företag och privatpersoner har ingen skyldighet att tillåta folk att säga vad som.

    Har kommit till insikt att det är svårt att diskutera med nazister då det är så mycket annat som är fel i deras ideologi. Förstår att det kan vara svårt för många av dem att första folks reaktioner om de fortfarande tror att homosexuallitet är en sjukdom eller ett val osv…

  14. Väldigt vad folk är känsliga.
    Jag har träffar HBT personer som slängt ur sig elakheter
    om heterosexuella, kärnfamiljen och ”den vite mannen”.
    Ni är inte alla offer.

  15. Ja Evelyn, folk tenderar att vara känsliga mot nazism och homofobi.

    Finns idioter på båda sidor. Två fel gör inte ett rätt. Alla är individer och får stå för sina egna handlingar, inte vad andra individer gjort för handlingar bara för att de har samma läggning eller ideologi m.m.

  16. Du Alexander använder ords om en lögnare. Varför inte dra till en plats där sådant är livsluft.
    Håll Sverige rent från strunt. Du borde veta att ”fobi” är en överdriven, omotiverad och kanske extrem rädsla för något. Det är ett sjukligt tillstånd. När du då missanvänder ordet fobi, tror du någon tar dig på allvar? Riktiga människor, det vet alla i sitt hjärta att pervopridegrejer är sjuka saker. Man känner ”MOTVILJA – det har elitens RFSL-media (all media) skrivit om till fobi i sitt orwellianska språkbruk, ihop med andra krokar; kärlek, det är ju ändå kärlek, öppenhet, tolerans, inkluderande, alla är lika värda – för som det först var: (S)-alla ska med>(M)-alla behövs – sedan kan de göra alla VÄRDELÖSA och nedgrundade till pervos där män gjorts svaga och kvinnor gjortts svaga och lämnar sina bebisar till programmering på instanser – då var tillståndet av deras ”likavärde” uppnått

    Den onda storebror ska vara förälder för att förstöra barnen så tidigt som möjligt. Det är vidrigt.

    Som klädkedjan skrev:

    ”I dagens debatt när det kommer till HBTQ-rörelsens framfart så talas det sällan, eller aldrig, om barnen. Barnen hamnar i kläm. Barn får inte vara barn längre.
    Vi tycker att det är högst olämpligt att det ses som något bra och eftersträvandevärt att ta med barn på Pridetåg där utklädda medelåldersmän juckar mot varandra, översexualiserade aktiviteter finns i samband med paraden och överlag en stämning som inte är passande för barn.”

    De perverterade skulle skickas någon annanstans. förslagsvis Afrika, där du som beskydadre har NATURLIGA förutsättningar att guida dom, med egen livsluft – inte andras.

  17. ”Det som kan anses kränkande av många är själva paraplyet som stöter bort icke heterosexuella personer. Det skulle kunna vara tomt under paraplyet och fortfarande väldigt osmakligt enligt mig.” -erik

    Att det är ett ”bortstötande” av homosexuella, och inte ett bortstötande av pride och dylikt, är enbart din egen tolkning. En tolkning som förutsätter att pride, regnbågsflaggor osv, representerar precis alla homosexuella. Vilket det ju inte gör. Man skulle kunna tolka valfritt homosexuellt kulturfenomen som ett bortstötande av heterosexuella också, men skillnaden är att de flesta ”på den kanten” inte är så överdrivet känsliga som du själv och överdrivet politiskt korrekt anhang.

    ”Har kommit till insikt att det är svårt att diskutera med nazister då det är så mycket annat som är fel i deras ideologi. Förstår att det kan vara svårt för många av dem att första folks reaktioner om de fortfarande tror att homosexuallitet är en sjukdom eller ett val osv…”

    Nu är alla som inte tycker som du nazister också? Ja du läser ju verkligen inte in en väldig massa saker nej.. Snarare blir det svårt att disktuera med personer som beter sig likt dig, som uppenbarligen egentligen inte vill ha någon diskussion, eller olika åsikter – alla skall tvingas tycka som er. Att kasta ur sig dylika anklagelser utan belägg är ju som regel bara ett sätt att försöka tysta motståndaren.

    Jag lägger sen då fram mitt ursprungliga förslag igen: Vad sägs om att de ber om ursäkt för sin fullständigt harmlösa när ”homorörelsen” ber om ursäkt för företeelser som ”heterohatets dag”? Du talade om ”idioterna på båda sidor” men det är genomgående bara de ena ”idioterna” (ditt ord) som skall be om ursäkt, straffas och ens fördömmas. Jag ser aldrig typer som dig konstant gnälla i kör över ”de andra idioterna”.. Så ja, dubbel standard.

    Och sjukdom säger du? Beror väl helt på vad man lägger i det ordet, men att barn naturligt bara kan alstras genom heterosexuell sex mellan en kvinna och man, och att sexualiteten biologiskt är till för just förökning, är ju faktum. Att det således inte är, låt kalla det ”normalt”, med dragning till det egna könet är alltså ett faktum. (Vilket inte innebär att rör sig om dåliga människor)

  18. Nordic Wear ökade nog snarare sin kundkrets. Jag menar, de som handlar där är väl ändå inte riktigt för det där med HBTQ? Ja, utom då ordförande RFSL Blekinge som öppet skrev att butiken har bra kvalité och bra priser.

  19. Hej,

    Tack för ett intressant inlägg. Jag hade ingen aning om Nordic Wear tidigare, men nu när jag fick veta att de tar ställning för kärnfamiljen insåg jag direkt att det var ett företag värt att stödja. Jag lade nyss en första beställning på några tusen kronor. Fler beställningar lär komma inom kort, och jag ska även tipsa alla vänner och bekanta om detta utmärkta klädföretag.

Kommentera

