Demokratihotet

#Demokratihotet!

Vill börja med att säga att Niklas Svensson med flera på Expressen lyfter en viktig fråga som samtidigt är ett extremt stort problem i samhället.

Att människor överväger att hoppa av pga hot och våld är inte acceptabelt. Att använda våld där orden inte räcker till är inte okej, den dagen det är acceptabelt med hot i Sverige är samma dag som vi misslyckats med demokratin.

Jag har med stort intresse följt expressens rapportering varje dag om demokratihotet. Och idag hade jag förmånen att få vara med i kulisserna när Kent Persson intervjuades i Primetime angående hot och våld mot politiker.

Att var tredje riksdagsledamot uppger att hen har blivit hotad är extremt oroande.

Men det är för det mesta landstings,kommunal och regionpolitiker som blir utsatta. Att människor som håller på med politik på sin fritid blir utsatta för hot och våld är fruktansvärt!
Man brukar ofta säga ”prata inte öppet om hot”, men jag tror det är fel väg att gå. Jag tror inte att det är rätt att tiga ihjäl problemet, jag tror snarare att det bör uppmärksammas så att vi verkligen kan förstå vad det är som händer i vårt samhälle. För den här utvecklingen är obehaglig.

Men, vad många inte vet är att det händer betydligt längre ner i leden än vad man kan tro.

För att ge mitt inlägg lite trovärdighet så ska jag för första gången dela med mig a det som hände mig, nu tänker ni säkert precis samma sak som jag tänkte tidigare ”så långt ner förekommer inga hot”, tyvärr stämmer inte det. Jag skriver inte om detta för att jag vill ha sympati, jag skriver om det för att det är ett stort problem i samhället och för att jag tyvärr har egen erfarenhet.

Jag hade deltagit i en intern debatt om migration med moderaterna i April, Migrationsminister Tobias Billström deltog i debatten vilket gjorde att man fick ganska mycket uppmärksamhet medialt. Allt gick bra och alla var nöjda, det blev en bra artikel i UNT.

Sedan så fick de tvivelaktiga nyhetssajterna som avpixlat,exponerat mm nys om artikeln, och där började kommentarerna hagla in. Sedan dess har jag genom facebook, twitter, min blogg, mail, hemsidor,nästan påhoppad av nazister från Svenskarnas Parti, bild montage, forum,brev med posten och nu senast förföljd på stan fått motta flera hot och mordhot av främst nazister från Svenska Motståndsrörelsen, men även övriga rasister.
Kommentarer så som: ”Alexander Bengtsson din äckliga landsförrädare, gå och dö”, eller ”ett livs långt lidande”, ”ja om han inte råkar ut för en olycka först..”. Nu är alla förundersökningar nedlagda och därför så hindras jag inte av förundersökningssekretessen .

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag i somras seriöst övervägde att hoppa av mitt lilla politiska engagemang för att det helt enkelt blev för mycket för mig att hantera, det som hände mig var för mig otroligt jobbigt, jag vågar inte tänka på hur det har varit för de hundratals politiker som haft det mycket värre än vad jag haft det.

Det jag vill med den här texten är att vi gemensamt sätter ner foten mot hot och våld i samhället, och det är dags att vi börjar prata mer om problemet som finns.

/Alexander Bengtsson

Ps. Hör gärna av dig om du har tankar eller funderingar

alexander.bengtsson@moderat.se

6 thoughts on “Demokratihotet

  1. Stop whining! ”nästan påhoppad av nazister” och ”brev med posten” Ja det är förkastligt men lika förkastligt är att kasta tårta på Jimmie Åkesson. Det hat han har drabbats av (Sebbe Stax mfl) är ju bevisligen verkliga hot. Alltså inget ”hitte-på” Så du kan nog simma lugnt. Ingen bryr sig om en obetydlig sosse som går med martyrkortet i pannan
    Vad är det som gör dig mer utsatt än en random SD-företrädare? Svara på det!

  2. För övrigt kan du ju Googla och skriva lite om din partivän som blev årets ”NÄTHATARE”

    Marcus Arnesson är ju en kändis för att han blev ertappad
    När du gjort detta googlande kan du tala om hur ditt parti har behandlat saken?

  3. Vet inte vad du har uttryckt för migrationsåsikter, antar positiva med tanke på ”nazisterna”. Själv besöker jag Avpixlat ofta och är för en minskad immigration men tro inte att sådana här extremister är normen på Avpixlat… ingen där uppmuntrar våld (förutom några rötägg), även fast sidan kan vara kontroversiell och att media ger intrycket att det bara är rasister.

  4. Alexander!!! Jag är så stolt över dig!! Du är ung smart kille dom vågar att säga sanning ..en sanning som många inte vågar säga! Är själv mörk och vet att du behövs för oss,…du kommer att hår långt,..vi kommer att vara bakom dig!
    När jag hörde dig prata fick gåshud och tänkte wow en ny Obama som kan prata bra!!! Du är en otrolig bra förebild ska du veta!

    Tack att du finns!
    Claudia

  5. Mycket tråkigt att du drabbats av politisk förföljelse och andra människors trängande behov av att vela censurera dig. Det finns ingen som helst tänkbar ursäkt bakom detta beteende. Och jag förstår hur du känner dig. Hoppas att du förstår att dina demokratiska vänner är så många fler än den nischade skaran dumhuvuden som inte kan ta upp en fight med intellektuella argument istället.

    Min personliga uppfattning efter att ha följt riksdagen, varit på demonstrationer för och emot Sverigedemokrater, varit på allt från föreläsningar av Expo till att ha varit på poesiträffar m.m. är att hatet är så otroligt mycket mer intensivt riktat mot Sverigedemokrater och övriga åsiktssympatisörer än någon annan minoritetsgrupp i samhället. Liksom media visar varje dag har det rentav blivit legitimt att förfölja Sverigedemokrater m. fl. och verkligen hata dem. Till och med vår egen statsminister har sagt att Sverigedemokrater får liksom ”räkna med våld”. Detta är en alvarlig samhällsutveckling parallellt med den att vår massinvandring eroderat välfärdssamhället som vi en gång kände till den. En massinvandring som endast tar väl hand om passlös ekonomisk immigration men bryr sig inte om människoliv i humanitärt krisande områden och människor på flykt utan resurser att smugglas till Sverige. Ta det från en statistiknöt som älskar att bevisa när människor har fel. Själv utlänning och minst sagt uppväxt annorlunda i ett megasvenskt idylliskt lantområde så blev jag en stenhårt troende antirasist. Men jag kunde aldrig bevisa Sverigedemokraterna ha fel annat än i mindre detaljer och känner mig numera tvungen att rösta på dem. Min antirasistiska- och demokratiska profil har jag fortfarande kvar mer uttalad än något annat.

    Våldsamma politiska motståndare kommer vi alltid att ha och osjälvkritisk politiskt korrekt media kommer garanterat fortsatt att hitta små spindlar (förtydligande: de som hotar och bedriver våld) att sätta sin ficklampan på. Men jag hoppas verkligen inte att det rättfärdigar våld eller åsiktscensur åt andra hållet heller.

    Att invandringskritiker förpassats till nischade sajter och bloggar på internet är inte konstigt för fem små röda ören. Det bär media, politiker och vänsteranhängare med sin gemensamma agenda helt och hållet skulden för.

    Kram på dig Alexander, låt dig aldrig tystas!

  6. Det enda hotet mot demokrati är sådana som du. M förlorar röster till SD och enda sättet ni tror ni kan stoppa detta är genom förbud. Varför förbjuder ingen islam med tanke på alla hot mot homosexuella och icke muslimer som sprids i moskéer runt om i landet? För att inte tala om islamska terroristattacken i Stockholm för inte så länge sedan och de attacker som kunnat förhindras. Allt i islams namn. Hycklare är vad politiker i detta landet är.

Kommentera

