Drivkraften i mitt engagemang, att hjälpa andra

Varför jag anser att det är viktigt med en humanare och generösare migrationspolitik. :

Jag ska börja med att berätta en historia om en pojke.

1995 föddes en pojke som heter Alejandro Sanches Mosquera i Bogotá, Colombia.

Alejandro hade turen att bli bortlämnad till ett barnhem direkt.

Nu tänker ni säkert, varför säger han så?

Om Alejandro inte blivit bortlämnad hade han levt ett liv präglat av fattigdom och utan rätten att själv få bestämma över sitt liv.

Alejandro hade tur och blev adopterad av ett par från Sverige.

När Alejandro och hans föräldrar kom till Sverige och Arlanda så kunde allt gått dåligt.

Föräldrarna hoppades på det bästa medan gränspolisen behandlade deras ansökan om att ge sin nya son permanentuppehållstillstånd.

Alejandro och hans föräldrar hade tur och Alejandro fick ett uppehållstillstånd.

Vad hade hänt med den lilla pojken om han fått avslag och ett utvisningsbeslut?, 1,5 månad gammal och helt hjälplös.

En kort tid senare fick Alejandro även svenskt medborgarskap och idag är han både svensk och colombiansk medborgare.

Pojken som jag berättade om är jag.

Alla människor möts inte av samma positiva beslut som jag, men jag vill göra vad jag kan för att fler ska få samma positiva beslut när man kommer till Sverige.

Det här är något som berör mig djupt.

Jag är otroligt tacksam för att fått komma hit till Sverige och därför har jag valt att engagera mig politiskt, för att hjälpa andra.

Alla människor ska ha samma förutsättningar till ett liv i frihet och rätt till egendom oavsett vart man är född.
Vi kan vara stolta över en human och generös migrationspolitik, men jag är inte nöjd.
Därför är det viktigt att alla människor får samma förutsättningar till ett liv präglat av fri het och rätten till egendom oavsett vart man är född.
Vi kan tillsammans lägga grunden för framtidens migrationspolitik som ska vara mer human och generös.

20130628-191001.jpg

3 thoughts on “Drivkraften i mitt engagemang, att hjälpa andra

  1. Åk hem till Colombia – Sådana som du förstör bara vårt vackra land som ett homogent, underbart, vitt folk byggt upp över århundradena..

  2. Staigur är ett troll.

    ”Alla människor ska ha samma förutsättningar till ett liv i frihet och rätt till egendom oavsett vart man är född.
    Vi kan vara stolta över en human och generös migrationspolitik, men jag är inte nöjd.
    Därför är det viktigt att alla människor får samma förutsättningar till ett liv präglat av fri het och rätten till egendom oavsett vart man är född.”

    Detta är inte migrationspolitik utan utrikespolitik. Jag håller helt med dig att ”Alla människor ska ha samma förutsättningar till ett liv i frihet och rätt till egendom oavsett vart man är född.”
    Hade det varit så så hade vi inte behövt någon migrationspolitik över huvud taget. För ifall det hade rådig frihet i andra länder så hade inte folk behövt att fly. Därför är inte felet Sverige utan dom länder där folk flyr ifrån. Dessa länder bedriver inte någon bra politik mot sin egen befolkning. Det är där vi ska jobba, så att människor inte behöver fly. Att varje land i världen ska vara fritt från förtryck. Sverige måste börja sätta mer press på länder som behandlar sina medborgare som skit.

    Jag är glad att du är tacksam för vad Sverige har gjort för dig, det är det inte alla som är.

  3. @Kurre
    Från botten av mitt hjärta vill jag att sådana människor som Alexander utvisas och bannlyses från Sverige

Kommentera

